torsdag 1 september 2011

Tornedalen…

Augusti- September 2011 062

Bron över till Ylitorneo i Finland taget från en annan vinkel….jag gick ner till Torne älvstranden i Övertorneå.

Augusti- September 2011 065 Jag tog mig tid att besöka Övertorneå kyrka också denna vackra sensommardag.

Augusti- September 2011 069 Augusti- September 2011 070 ..Väl hemma hos mor och far på Björkebygården i Hedenäset bjöd jag  på en typisk Tornedals rätt…nämligen doppikopp med egenodlade mandelpotatis , som jag tog med mig hemmifrån.…..Det var absolut inte fel….Mycket uppskattat.

Augusti- September 2011 076 …Lite nostalgi bilder…Detta är min första skola…här gick jag från årskurs ett till årskurs sex…Numera används denna gamla folkskola till hårfrisörskeutbildning.

Augusti- September 2011 080 På min skoltid var denna byggnad Lärarbostad.

Augusti- September 2011 078 Augusti- September 2011 079 Jag promenerade uppe på skolbacken och såg mig omkring….här har det tillkommit många nya byggnader…Numera drivs Yrkesskoleverksamhet här ..”Utbildning Nord” med många olika inriktningar. Snickeri, plåtslageri, kakelsättare mfl. mfl.

Augusti- September 2011 081   Nästa stopp blev Bygdegården, men huu vad den förfallit. Här dansade jag och min man brudvalsen för  snart 50 år sedan…Herregud vad tiden rinner iväg.

Augusti- September 2011 087 Nu åker jag tillbaka till Björkebygården till mor och far och när jag anländer dit så sitter de ute på balkongen och myser i kvällssolens sken……..far, mor och Pekka.

Augusti- September 2011 090

Augusti- September 2011 071 Vackra blommor planterade i en båt på Björkebygårdens tomt….

Nu är jag hemma och pysslar på med mitt…min man hade städat så fint på våran tomt. Det är alltid så roligt att komma hem då man varit borta några dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar