söndag 10 april 2011

Mina barndoms marker…

April-maj 2011 009Har varit och hälsat på mina föräldrar…. Tog mig en morgonpromenad på mina barndomsmarker….Aprilsolen sken så vackert…och älven var isbelagd….Visar några bilder som etsat sig i mitt minne…..

Här är den stora vägen som leder till Kalix…vi kallade den för mejeribacken…April-maj 2011 014och  ….Över denna äng sprang jag barfota på sommaren många gånger för att handla på Hepäläs  eller Lomakkas affär…och denna vackra lada står där fortfarande…..som du ser så skymtar mejeriet i bakgrunden…där bodde jag ett antal år som barn.April-maj 2011 016 ….Här är själva mejeribyggnaden …på detta platta tak hade vi mycket skoj med lekar …kurragömma, burk, polis och tjuv mfl. lekar….och på vintern åkte vi tefat nedför de upplogade backarna bakom mejeriet…våra tefat då bestod av galvaniserade soptunnelock. April-maj 2011 013

April-maj 2011 011

Här är bilden över vårat hus här bodde det bara mejeri tjänstefolk…våran lilla lägenhet låg längst ut till höger på bild.. alltså de två sista fönstren..och under vårat sovrum var ett brandbilsgarage….vilket betyder att brandbilarna var garagerade där. Far var även brandsoldat..och varje gång det blev utryckning..såg jag alla skyndande brandmän komma och snabbt åka iväg med brandbilen…..Visar fler bilder i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar